De största utgifterna i företaget som du inte planerat för

De största utgifterna i företaget som du inte planerat för

Att det finns mycket att tänka på i ett företag är det nog ingen som säger emot. Det är alltid många bollar i luften, med allt ifrån anställda och arbetsmiljö, till produkterna och tjänsterna som erbjuds. Oavsett vad det är ditt företag handlar om så finns det alltid en produkt eller tjänst som du erbjuder. Denna tar självklart upp den största tiden för er med allt vad produktion, marknadsföring, leveranser och så vidare innebär.

Det som däremot orsakar mest stress för de flesta företagare är ekonomin. Oavsett om du precis har lanserat ditt företag eller är en gammal räv i branschen så är ekonomin en av de absolut viktigaste delarna av arbetet och den del som man måste hålla mest koll på, oavsett om det går bra eller dåligt. Det finns en anledning till varför det finns så mycket hjälp att få när det gället att hålla koll på ekonomiska frågor idag.

Därför är det viktigt att se till att det ekonomiska tänket finns med från början, och genom varje led av ert arbete. Det är det absolut lättaste sättet att se till att ekonomin fungerar på en gång.

Denna artikel kommer inte att ta upp de uppenbara utgifterna som marknadsföring och produktion, dessa är så självklara att alla klarar av att hålla koll på dem själva. Däremot finns det en uppsjö av utgifter som kanske inte är lika självklara. Dessa kommer vi att ta upp här.

Dina anställda är en av dina viktigaste tillgångar. Dessa ser till att du kan driva företaget på det sätt du vill. Att se till att de är nöjda och glada med sitt arbete lönar sig på otroligt många sätt. En nöjd anställd arbetar bättre, mer effektivt och kan verkligen hjälpa till att föra företaget framåt i stället för att bara hålla det flytande.

Därför är det ytterst viktigt att visa dem den uppskattning de förtjänar. Var till exempel rättvis vid löneförhöjningar, belöna gott arbete på ett tydligt och påtagbart sätt. Om ditt företag klarar ett stort mål, eller genomför ett stort projekt eller liknande, se till att visa att du verkligen ser hur mycket de anställda hjälpt till att genomföra detta. En belöning i form av en bonus eller present är alltid uppskattat. Detta kan vara precis så litet eller stort du vill. Även en tårta på fikarasten visar att du bryr dig.

Glöm också inte att planera för saker som julklappar till personalen. Ingen kommer att anklaga dig för inkompetens för att du inte ger dina anställda någon julklapp, men en liten gåva är högt uppskattat och fungerar bra som motivation. Varför inte köra det säkert och dela ut presentkort? På så sätt kan du ge en gåva som är uppskattad av alla utan att behöva lägga ner någon tid på det.

En annan utgift som är lätt att förbise är underhåll av era lokaler, speciellt om det inte rör sig om en lokal där era kunder rör sig i. Precis som med allt underhåll lönar det sig att hålla efter det kontinuerligt för att slippa stora skadekostnader när något går sönder på grund av slarv. När var senast du ens tänkte på i vilket skick era fönsterlister var i? Detta kan vara lätt att bortse från, men läckande fönster kan snabbt orsaka gigantiska kostnader vid fuktskador. Läs mer här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *