Ett ökande antal svenska återförsäljare och nätbutiker omfamnar nu den amerikanska kundtraditionen ”Black Friday”, detta rapporterar bland annat Dagens Nyheter. I USA har Black Friday försäljningen haft typiskt kraftiga rabatter och fler produkter till försäljning.
Black Friday infaller dagen efter Thanksgiving och markerar starten för julhandeln i USA. Och trots att Sverige inte firar Thanksgiving, försöker flera butiker införa försäljningen sedan ett par år tillbaka, och i år verkar inte vara ett undantag. Om du är alltför glada att vänta tills svart fredag kan du köpa till exempel rullgardiner på ett riktigt bra pris.
Black Friday bland elektronik
”Butiker som Mediamarkt, Elgiganten och Cdon alla har Black Friday försäljning i år”, säger Carin Blom av detaljisterna organisationen HUI Research. Hon tillägger att det är svårt att uppskatta vid denna tidpunkt hur stor denna försäljning kommer att vara för svenska återförsäljare i framtiden.
Fler företag i Sverige rullar ut det importerade amerikanska kundfenomenet som kallas ”Black Friday” genom att skära ner på priser innan thanksgiving inköp. Denna traditionellt frenetiska händelsen hålls över Atlanten, och innefattar oftast horder av shoppare under midnatt, vilket ofta leder till olyckor.
Förra året valde den tyska elektronikkedjan Media Markt att arrangera ett svenskt ”Black Friday” och fler företag följde efter 12 månader senare. TT rapporterade att ett ökande antal butiker i Sverige tjänat på konceptet. Bland dem är elektronikjättar Siba och Apple samt spädbarnsbutiken Babyland.
”Det finns ett intresse av att få konsumenterna i julkänsla och handla i god tid. Det finns goda pekar på det (Black Friday). I annat fall kan de spendera sina pengar på att gå till en restaurang eller en resa bort i stället,” Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk handel (Svensk handel) berättade TT. Faktum är att organisationen rapporterade att det fanns tre gånger så stort intresse från medlemmarna i staging ”Black Friday” försäljning i år i jämförelse med 2013.
Även en hel del av försäljningen sker på nätet där flera butiker har markera tillfälle genom att ha massiva försäljningar i egna butiker. Det är en strategi förenat med risk, säger Arnberg för Svensk Handel, som han argumenterade så börjar konsumenter förvänta sig större och bättre försäljning framöver.
”Det finns en risk att du ökar försäljning och marknadsandel men förlorar vinst”, säger han.
Försäljnings försäljning över försäljning
Elektronikkedjan Elgiganten är bland de företag som ansluter sig till Media Markt i att erbjuda låga priser. Bland de affärer som erbjuds för att locka kunder är ofta tv apparater och liknande elektronik där marginalerna ofta är stora.
”Vi testade Black Friday förra året på internet för att se vilket typ av svar vi skulle få. Det var extremt, och vi ökade försäljningen med 400 procent”, säger Elgiganten vd Niclas Eriksson.
Eriksson tillade att han inte håller med kommentarer från Svensk Handel att ”Black Friday” försäljning var potentiellt riskabelt, han säger att hemelektronikbranschen redan är mycket konkurrenskraftiga. För 2016 lär Elgiganten erbjuda samma låga priser på en del av sitt sortiment. Det återstår att se hur kedjan väljer att agera.
För svenskar obekanta med Black Friday försäljning och denna typ av shoppingupplevelse, sammanfattade svenska tekniknyhetssajten IDG Media förra året det som: ”. Ett ända stort kaos, med mycket folk publik och karnevalsstämning”