Swish har fått minnesproblem. Plötsligt slutade allt att fungera och Swish kommer nu inte att finns tillgängligt för e-handel förrän allra tidigast i slutet av augusti.
Driftstörningarna för Swish började redan i slutet av maj månad och påverkade redan då e-handelsbetalningar, privata överföringar och företagstjänsten som de erbjuder. Efter att en felsökning gjorts, visade det sig att problemen hörde samman med en ny tjänst som man infört för e- och m-handel. Orsaken verkar vara felaktig implementering, vilket i sin tur ledde till minnesproblem.
Det blev alltså inte riktigt som man tänkt när man i början på året lanserade sin nya och specialanpassade version som skulle göra det enklare att betala för den växande konsumentbasen som bestod av nästan 4 miljoner användare. Tyvärr så lyckades detta inte riktigt.
Tanken bakom Swish var god och väldigt bra för företag eftersom de automatiskt kan se inkommande Swish-betalningar och enkelt bocka av dem mot lagda ordrar. Kunden anger sitt ordernummer som referens och det är det hela. Allt sker i realtid så kunden har också möjlighet att se när pengarna kommit fram och ordern är bekräftad. Företaget får även pengarna direkt och slipper vända på fakturor som ska betalas.
Swish för e-handel togs ner för ungefär två veckor sedan och då hade Swish legat nere flera dagar utan e-handlarnas vetskap. Kunderna är så klart långt ifrån imponerade. Många önskar att de kunde fått information mycket tidigare om att Swish var nedstängt. Detta har hårt drabbt många små firmor som förlitat sig mycket på Swish.
Att en betaltjänst stängs ner på detta sättet är en ny företeelse för e-handelsbranschen och vi kan bara sia om vad som kommer att hända i framtiden. Tyvärr så har nog just Swish tappat folkets och företagens förtroende denna gången och det gäller kanske att sadla om.